Het tikken van een blog en het posten op social media is niet genoeg. Tegenwoordig is alles al op ’t web te vinden. De kans dat er al een keer eerder over jouw onderwerp is geschreven, is gigantisch. Wat betekent dat je iets anders uit de kast moet trekken om aan Google en de bezoeker te laten zien dat jouw content het waard is om gelezen te worden. En dat is: het investeren in een content-strategie.
Elke week een blog over een random onderwerp
Bloggen zonder strategie is weggegooid geld koppen we hier – en dat doen we niet zomaar. Er is vanuit de marketingafdeling altijd gehamerd op het feit dat er écht geblogt moet worden. Content-planningen werden gemaakt, deadlines vastgelegd en medewerkers werden op ’t matje geroepen wanneer ze de blogs niet serieus namen. Ja, ook bij Heers maakten we ons hier schuldig aan.
Regelmatig bloggen blijft het devies. Het is een moetje van de grote baas. Daarom geef je als marketingmanager je team opdracht om elke week een blog uit te poepen. Het onderwerp is vrij, zolang het maar over een dienst of product gaat. De 500 woorden die op papier worden geknald bevatten weinig diepgang en zijn voornamelijk bedoeld om maar wat te posten. De website moet gevuld worden zodat Google vaker langskomt en je belangrijkste pagina’s onder de loep neemt.
Herkenbaar? Je bent niet het enige bedrijf dat op dit moment zo de blogs inricht.
Maar hiermee snijd je wel jezelf in de vingers.
- Je bent namelijk veel tijd kwijt aan het communiceren en najagen van blog-deadlines bij je team.
- Het schrijven kost tijd en energie (ook omdat niet iedere werknemer kan en wil schrijven).
- De kwaliteit van de blogs vallen tegen omdat je de tijd en kennis mist om de diepte in te gaan.
- Je blogt nog niet met een duidelijk doel (zoals het binnenhalen van leads of het delen van kennis over een product).
- Je houdt nog niet voldoende rekening met SEO.
Bloggen is meer dan random wat woorden neerzetten en een zoekwoordje plakken hier en daar. Maar hoe til je die blogs naar het gewenste niveau – en het liefst zonder te veel geld, energie en tijd eraan kwijt te zijn?
Bloggen is noodzakelijk – maar niet zomaar in het wild posten
We hebben niet gelogen dat je website ondersteunende content nodig heeft om te gaan ranken op dat heilige focus zoekwoord waar je op gevonden wil worden. Maar, dat bloggen is niet een ‘moetje’, maar een absolute must voor je SEO-strijdplan én de ultieme kans om je bedrijf of merk op de kaart te zetten.
Met bloggen kun je onder andere:
- gevonden worden op meer organische zoektermen;
- je focus zoekwoorden een extra push geven om in de top van Google te komen;
- je kennis en expertise delen (hallo autoriteit!);
- de USP’s met de rest van de wereld delen;
- veelgestelde vragen beantwoorden (en daarmee je klantenservice een break geven).
Maar dat kan alleen – ja, echt alleen – wanneer er een content-strategie aan gekoppeld is.
De content-strategie in een notendop
We spreken in de wereld van content van een content-strategie en een content-plan. In ’t kort het verschil.
Content-strategie: een allesomvattende strategie dat gaat over alle crossmediale uitingen van jouw merk.
Content-plan: de contentkalender die de strategie organiseert en behapbaar maakt.
Waarom is die content-strategie zo noodzakelijk?
Op dit moment hebben 40% van alle bedrijven geen content-strategie. Dat is onhandig, want een strategie maakt een einde aan de chaos die random bloggen heet. Die strategie is nodig dus om je blogs de moeite waard te maken, maar waarom?
Met een content-strategie:
- maak je blogs die te maken hebben met het focus zoekwoord (waardoor je daar ook sneller op gevonden wordt);
- word je vindbaar op meer organische zoektermen die te maken hebben met dat focus zoekwoord (lees: longtail zoekwoorden);
- maak je blogs voor elke fase in de klantreis;
- spreek je de doelgroep aan op precies de manier waarop ze willen (met feiten, maar je speelt in ook op het gevoel);
- kun je je diensten en producten extra aandacht geven en de conversies laten stijgen.
“We doen het zelf wel”
Ondanks al deze voordelen, blijven bedrijven toch een beetje huiverig voor zo’n strategie. Sommige prospects zeggen tegen ons de magische woorden: ‘we doen het zelf wel’. Zonde, vinden wij. Want hier laat je steken vallen en gooi je je eigen ruiten in.
Wanneer een bedrijf ervoor kiest om zelf te gaan bloggen – zonder bijpassende content-strategie – zien we vaak de volgende scenario’s voorbijkomen.
- Na een eerste enthousiaste maand, stagneert het bloggen omdat andere zaken prioriteit hebben;
- Niemand voelt zich van het marketingteam verantwoordelijk voor het bloggen, waardoor de meest toffe ideeën op de plank blijven liggen;
- Er wordt geschreven over standaard onderwerpen, waar de concurrentie maanden (al dan niet jaren) geleden al over schreef;
- De blogs zijn niet geoptimaliseerd voor de zoekmachine (niet SEO-proof), waardoor ze er ook niet op gevonden worden – en dan maar blijven afvragen waar die extra traffic blijft…
- Je mist interne link-kansen waarmee je Google een positief signaal geeft en je website makkelijker te navigeren wordt voor je bezoekers;
- Er wordt geen tijd gestoken in onderwerpen waarmee jij de expert-status kan claimen.
En, nog steeds zo overtuigt, dat je het wel zelf kan zonder content-strategie?
Nee, dat dachten we al.
Hup, aan de slag met die strategie!
En nu? Nu ga je als de wiedeweerga een vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen met Heers voor de mogelijkheden van een content-strategie. Of je blijft nog even aan ploeteren en geld verliezen, dat kan natuurlijk ook ;).